Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is voor ons heel belangrijk. Juist omdat we ons met Le Fanfare richten op kinderen, streven we ernaar de impact op aarde zo laag mogelijk te houden.

Bij kleding bleek dit een te overziene uitdaging. Het aanbod in merken die met ons veel waarde hechten aan duurzaamheid en gebruik maken van duurzame materialen was dusdanig groot dat we daar zonder concessies een selectie in hebben weten te maken. Je kunt er dus van uit gaan dat ieder kledingstuk dat je bij ons koopt gemaakt is van een duurzaam materiaal, zoals biologisch katoen, GOTS gecertificeerd, wol, hennep, bamboe of polyester van gerecyclede materialen.

Voor speelgoed bleek de uitdaging een stuk groter. Het aanbod speelgoed dat écht 100% van verantwoord materiaal is, met natuurlijke verf of kleurstof, lijm en alle andere elementen die daarbij komen kijken, was beduidend kleiner. Voor baby’s en peuters was het nog wel mogelijk om hier een voldoende aantrekkelijk aanbod in samen te stellen, maar voor de wat oudere kids, waar de behoefte van licht en geluid bijvoorbeeld ook groot is, werd dit een stuk lastiger.

Daarbij merkten we bij onze eigen kids dat houten speelgoed ook niet dezelfde aantrekkelijkheid heeft bij de kids als bij de ouders en dat kinderen er sneller mee uitgespeeld zijn.

Daarom hebben we breder gekeken dan alleen naar de materialen. We hebben naar de hele bedrijfsvoering van merken gekeken en hoe bewust zij bezig zijn met duurzaamheid. Hoe belangrijk is dit thema voor het bedrijf? Hoe gaan ze hiermee om in hun productieproces en met hun verpakkingen en hoe zijn ze bezig met sociaal verantwoord ondernemen?

Een belangrijk thema wat wij ontdekten was ‘long lasting’. Playmobil of Lego bijvoorbeeld voldoet niet aan 'duurzame materialen' of een duurzaam productieproces, maar het zijn wel producten die vaak meer dan een leven lang mee gaan. Niemand gooit deze producten weg. Het wordt verkocht of doorgegeven van generatie op generatie.

Daarmee hebben we in totaal vijf criteria waarlangs we onze merken en producten hebben beoordeeld. Van elke merk geven we aan waaraan ze voldoen. Om het overzichtelijk te maken hebben we deze 5 criteria gevat in 5 labels:

  • Sustainable material
  • Green production
  • Social responsible
  • Long lasting
  • Eco friendly packaging